Under the ruins, the beach!

FITC AMSTERDAM 2013

fitc_amsterdam_2013FITC står for Future. Innovation. Technologi. Creativity (evt. Coolshit). Siden 2002 har FITC brakt sammen likesinnede profesjonelle og studenter i Toronto, Amsterdam, Tokyo, San Francisco, Chicago, Seoul, New York and Los Angeles. Fjordårets Amsterdam-konferanse ga mersmak, så vi lot oss friste til å delta nok en gang. Her følger et lite referat:

Søndag 17. februar

Vi deltok ved javascript-workshop med Stacey Mulcahy, en energibunt fra Canada, som inntil for halvannet år siden hadde vært flash-utvikler. Hun opererte under aliaset Bitch who codes og snakket sammenhengende fra 10 til 13 og fra 14 til 17 om følgende java-relevante fenomener: Alle linker >> https://kippt.com/bitchwhocodes/js-work-shop

 

Mandag 18. februar

Åpningsvideo fra konferansen.

Responsive Design – The Responsible Response

stacey01Første foredraget denne morgenen innebar et nytt møte med Stacey Mulcahy der hun redegjorde for problemstillinger knyttet til begrepet responsive web. Foredraget var velkomponert og underholdende krydret med alskens internettvitsebilder av denne typen >>

Hvilket forøvrig illustrerte spørsmålet: skal man gi slipp på pixel-perfekt design (i dagens situasjon med så mange ulike nettlesere og så forskjellig utstyr)? Og Mulcahys konklusjon var at, ja, det finnes ingen vei tilbake. Uviklingsprinsippet man bør holde seg til nå er, ifølge Mulcahy, mobile first; du trenger ikke noe annet enn det du også kan vise på en mobiltelefon. Et godt råd var å følge bloggen til Brad Frost >>https://bradfrostweb.com/

Scalable and Modular CSS FTW!

denise01
Denise Jacobs hadde lagt opp foredraget sitt som et rikelig illustrert eventyr med konger, skurker og vismenn. Historien hun fortalte handlet om hvilket kaos som hadde rådet på css-feltet før prinsippene til OOCSS, SMACSS, CSS for Grownups og DRY CSS ble utarbeidet, og hvor stor funksjonalitet som kunne oppnås og hvor mange tegn som kunne slankes bort på et stort nettsted dersom disse metodene ble benyttet. And they lived happily ever after.
En artikkel Jacobs har skrevet om emnet >> https://msdn.microsoft.com/en-us/magazine/jj983725.aspx

Taking Cows Next Level in Cow Bingo

cowbingo
Etter lunch installerte vi oss i en sofa oppe i Woodo lounge hvor det ble servert kjempegodt nederlandsk øl helt gratis(!) Marlu Groen representerte Code d’Azur, et webutviklingsfirma i Amsterdam som hadde gjennomført reklameprosjektet Cowbingo for melkeprodusenten Melkunie. Som tittelen viser, dreide prosjektet seg om et bingospill der publikum i sanntid kunne satse på ulike eksisterende kuers plassering på en eng. Spillet var laget som en facebookapplikasjon ved hjelp av flash.
Reklamefilm for Cow Bingo >> https://vimeo.com/49373639
Code d’Azur >> https://codedazur.nl/

THE VOICE OF RESN: FINDING THE FUNNY IN EUROPE

reasn
Med en så lovende foredragstittel ble vi like godt sittende i sofaen vår i Woodo loungen.  Franc Cheetham og Rik Cambell representerte firmaet RESN som opprinnelig var basert i New Zealand. De presenterte en håndfull sinnsykt komiske produksjoner i en beundringsverdig trashy flying-circus/jibjab-aktig stil.

Face Arcade, Save the Kitten, understanding Dutch standup and our signature sausage chandeliers
https://www.resn.co.nz
Face Arcade (https://www.resn.co.nz/#/project/face-arcade-beta)

Hydroponic Munkosity

gmunk_hydro74
var tittelen på neste post på programmet. Planen var at designerlegendene GMUNK og Hydro74 skulle konfrontere hverandre under en vennskapelig samtale, men ettersom Hydro74 kom en halvtime for seint og GMUNK var stein og på sopptripp (av grad 2, fikk vi vite), ble dette et nokså underlig opptrinn. GMUNK var hovedsakelig beskjeftiget med å veive i lufta med en kabel – og etter at Hydro74 dukket opp, å avbryte dennes forsøk på å fortelle hvordan han hadde tjent penger på barneskolen ved å selge onkelens pornoblader. Vel, når man har nådd en posisjon som stjerne på designhimmelen, kan man i grunnen gi blaffen i det meste.
https://work.gmunk.com/
https://www.hydro74.com

Live Drawing with Signalnoise

James_White
James White la sjenerøst og detaljrikt fram hvordan han jobbet med utformingen av sine filmplakater. Vi fikk bl.a. følge prosessen med utarbeiding av plakatmotivene til First Blood, Blade Runner og Skyfall (som desverre ikke ble brukt).
Sjekk portfolio på www.signalnoise.com

Attack of the Creative Process

attack
Siste foredrag denne dagen var ved Irene Pereyra og Anton Repponen. I programmet framhevet de seg selv som awardwinning directors of ditten og datten. De jobber for det store designfirmaet Fi og presenterte arbeidsprosessen de hadde hatt med å utvikle nye sider for avisen USA Today. Til slutt viste de hvordan en nettavis i Albania og en i Tyrkia(?) raskt hadde samplet designet få dager etter at jobben var ferdigstilt.
https://www.f-i.com/

Fest

På kvelden var det fest med høy musikk, flakkende lyskasterlys og gratis drinker.

Tirsdag 19. februar

Hacking The Creative Brain

denise02
For en fullsatt sal avslørte Denise Jacobs enkle og håndgripelige råd for hvordan man best kan øke sin kreative kapasitet. Hun startet med å fortelle om de ulike hjernebølgene (alfa, beta, gamma, m.m.), hvilke typer tanketilstander som fulgte av de ulike bølgene (beta/normal, alfa/kreativ, gamma/falle i søvn+genial) og om hva man kan gjøre for å komme i alfa-tilstand (puste rolig, dusje, legge seg ned, bevege armer og bein diagonalt). Hun viet en del oppmerksomhet til hva som ofte begrenser vår kreativitet (frykt, sammenligning med andre, en indre kritisk stemme). Videre framholdt hun blant annet at det var viktig å ta inn det irrelevante, sette av tid til kreative øvelser – hver dag, gjøre arbeidsplassen trivelig (sjekk google-kontorene >> ), oppsøke natur eller ha planter og dyr rundt seg, gå vekk fra arbeidsplassen når det ikke skal jobbes (Pomodoro Technique >>), delegere bort oppgaver man ikke kan håndtere, gjøre en ting av gangen, ha mye lo-fi time, dagdrømme mye, unngå multitasking, samle på og lage kartoteker over inspirerende uttrykk (kartotekverktøy for inspirasjonskilder: zootool.com, pinterest.com, gimmebar.com, Evernote, Diijo, Delicious).
Noen oppfordringer hun kom med:
Look for problems to solve (sjekk hjemmesidene til Dr. Temple Grandin for hvordan hun har utviklet mer hensynsfulle slakterier https://www.grandin.com/)
denise03
Seek challenges
Gather and curate
Do it with others (DIWO)
Share mistakes
Improvise
Plus it (Yes and…)
Tinker
Make prototypes
Iterate
The D-school: observe, suggest, tinker, review, apply feedback, iterate
Boktips: «Where good ideas come from» av Steven Johnson
Bloggtips: Jack Cheng om lo-fi time https://blog.jackcheng.com/post/2521878891/in-praise-of-lo-fi
Artikler av Densis Jacobs:
https://www.delicious.com/denisejacobs
https://www.netmagazine.com/features/four-secrets-enhancing-creative-productivity
https://alistapart.com/author/denisejacobs
https://denisejacobs.com

CreateJS: Building Rich Experiences on the Open Web

createjs
Etter at Apple har snurpet inn mulighetene for å presentere flash-nettinnhold på apple-produkter (iPhones og iPads), har Grant Skinner utarbeidet en kløktig løsning. CreateJS er et bibliotek som gjør det mulig å utvikle nye interaktive produksjoner eller å overføre gamle flash-produksjoner til filer som preges av css og fungerer ved hjelp av java script.
https://www.createjs.com/#!/CreateJS
https://gskinner.com/

Branding The Fun

brandingthefun
Maciej Straszewicz og Dominik Tomasik representerte det polske reklamebyrået Brasil og viste oss tre av sine mest ambisiøse prosjekter. Et prosjekt gikk ut på å markedsføre en ny bank – hvilket de gjorde gjennom et 2,5 meter høyt egg med kikkhull i. Et annet dreide seg om å skape en hype rundt det polske fotballandslaget fram mot en kamp mot Tyskland – her ble facebook aktivt tatt i bruk. Og det tredje besto i å profilere klesmerket American Eagle da dette ble lansert og fikk egne butikker i Polen. Flyvende modeller ble framstilt gjennom en finurlig kamera- og trampolineinstallasjon.
https://www.brasilwarsaw.pl/#filter_3_4_5_6_8_7_

HOW SOON IS NOW

howsoonisnow
Etter å ha hørt Hellicar og Lewis småprate om sin virksomhet, angret vi på at vi ikke hadde fått med oss gårdsdagens foredrag der de la fram prosjekter de hadde gjennomført. Vi får heller ta en kikk på nettsidene deres…
De var kort sagt opptatt av vennskap og av å ha det morsomt og av og til lære seg nye ting – helst noe annet enn data- og designrelaterte ting.
Vi fikk vite at arbeidslokalene deres etterhvert inneholder så mange sprø påfunn at de ikke lenger kan ta i mot kunder der, men må møte disse ute et sted, på nøytral grunn.
https://www.hellicarandlewis.com

Designer Lap Explosives

gmunk
Under denne delen av arrangementet var GMUNK en smule mindre preget av rus og zappet oss gjennom over 300 bilder (+ videoopptak/filmer) fra sin virksomhet. Han utdypet bl.a. arbeidet med å lage visuelle effekter for filmen Tron og viste hvordan han hadde laget årets FITC-materiale, inklusive introduksjonsfilmen.
https://work.gmunk.com/

Enhancing the User Experience Through the Sense of Touch

haptic
Peter van der Linden og Suzanne Nguyen representerte firmaet Immerse Technologies som skaper berøringstilbakemeldingsfunksjonene i håndholdt teknologi i form av ulike vibrasjoner. De sendte rundt et nettbrett som viste den populære gitar-app’en (navn) og oppfordret publikum til å ta i bruk deres rikholdige vibrasjonsbibliotek når vi skal utvikle innhold for håndholdt teknologi. På puben senere samme kveld ble vi inspirerte til å lage katt-som-maler-når-du-klapper-den-app’en.
https://www2.immersion.com/developers/

Vi gleder oss allerede til neste år:)

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2024 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: