Munch – et varemerke?

Munch – et varemerke?

Hva er folkelig med en ring som koster over to hundre tusen kroner og en elbil til en verdi av en million kroner?

Tekst og collager Leandro Munch

22. oktober uttalte direktøren for Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, seg på Polestar sin nettside: «Jeg er ganske sikker på at hvis Munch hadde levd i dag, så hadde han nok ervervet en Polestar.» Dette gjorde at jeg stilte meg selv spørsmålet «Har Munch blitt til et varemerke?». Problemstillingen førte til en serie med collager der jeg også har tatt i betraktning smykkesamarbeidet mellom juvelér Langaard og MUNCH, også kjent som «MUNCH/Langaard». Smykkekolleksjonen innbefatter blant annet en ring med salgspris på over to hundre tusen kroner.
Hva er folkelig med en ring som koster over to hundre tusen kroner og en elbil til en verdi av en million kroner?

Ved hjelp av collage endrer jeg motivene på hiphop-albumcoverne til Kendrick Lamar og Cash Money Records, bl.a. ved å erstatte de opprinnelige ansiktene med Munch og Henrichsens. De utvalgte albumene har både politisk og økonomisk betydning som gjør narr av Henrichsen og hans, etter min mening, idiotiske utsagn for å selge ut vår nasjonalskatt.

Instagram @firstprice_munch

Torggata Blad er et kompromissløst uav-hengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2020 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2003 av
Bror Wyller (Forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av:

Privatlivets fred

Informasjon om Torggata Blads bruk av cookies. Leser du denne teksten, har du samtykket i at det er satt  informasjons-
kapsler i din nettleser.

Vi  bruker Torggata Blad som en plattformfor for et prosjekt om stordata Privatlivets Fred.
Les mer om prosjektet her >>