Møte med et moderne mesterverk. Castro: The River Need.

Castro promoteres som et superband fra den hjemlige punk/hardcore-scena, og det er på ingen måte misvisende med denne line-up’en.

 

Castro er det nye bandet til Mastad og Wiig fra forne Israelvis og Angor Wat. Disse to har spilt i lag siden de var tenåringer og har levert betydelige bidrag til utviklingen av punk/hardcore-genren så vel lokalt som globalt gjennom de siste 30 åra. Musikalsk og lyrisk oppleves Castro som en forlengelse av Israelvis, slik de har framstått siden gjenforeningen for 10 år siden, med albumet «the israelvis effect» og singelen «random city» fra 2010, sistnevnte med Katja Benneche Osvold (KBO) på vokal. Det er i dag lett å se at «random city» var utgangspunktet for det som i dag er Castro. Låta inngår da også helt naturlig i bandets konsertreportoar.

 

CASTRO the band, fra venstre til høyre: Jens-Petter Wiig; Morten Skjørholm; Karl-Martin Hoddevik; Katja Benneche Osvold; Viggo Mastad
CASTRO the band, fra venstre til høyre:
Jens-Petter Wiig; Morten Skjørholm; Karl-Martin Hoddevik; Katja Benneche Osvold; Viggo Mastad.
Foto: Viljar Valsø

 

The River Need er et hardcore produkt, et verk fra mestere i faget som oppsummerer sin virksomhet i rockens tjeneste på vakkert og treffsikkert vis. Castro har produsert en sterk og gripende perlerad av låter som i samling framstår som et helstøpt rock-album av klassisk format.

 

KBO’s comeback som artist har blitt den største oppmerksomheten til del i forbindelse med lanseringen av Castro og hennes klokkeklare røst og formidlingsstyrke utgjør da også en vesentlig del av bandets lyd og profil. Musikalsk og lyrisk lukter og smaker dette likevel sterkest og mest påtagelig av Mastads låt- og tekstmakeri, til de grader at det er vanskelig å ikke oppleve dette som en direkte forlengelse av Israelvis. Som begeistret fan av så å si alt Israelvis har gjort siden 80-tallet digger jeg jo det i utgangspunktet, og det er ikke mindre gledelig å kunne konstatere at The River Need holder den høye standarden til Israelvis med godt mål.

 

Albumet er mer tilgjengelig enn deres 90-talls produksjoner, noe som også var tilfelle med The Israelvis Effect, deres siste album og den nærmeste referansen for denne produksjonen. Det betyr ikke at dette er mindre spennende eller aktuelt enn det de da holdt på med. Dette er samtidsrock for det andre tiåret i det 21. århundre, med treffende piler, klør som griper og klorer og kroker å bli hekta på. Jeg har rangert Mastad som en de de store norske lyrikerne på engelsk de siste 20 årene og jeg opplever lyrikken på denne skiva som en understreking av dette, en maktdemonstrasjon.
Jeg har nå hatt skiva gående på rotasjon siden søndag, og den vokser for hver gjennomspilling. Selv de kjappe og strømlinjeforma Hidden Agenda og Our loss, som i utgangspunktet virket litt streite og pregløse viser nye sider ved gjennomlytting. Størst er de tunge og dramatiske låtene, lell, det er her Castro virkelig viser klasse. Indigo og Basic er foreløpig favorittene, med Detective og tittellåta som utfordrere. Det er ingen svake øyeblikk her, for øvrig.

 

[vc_video link=’https://youtu.be/3swr7l5jCtE’]

 

The River Need kan kjøpes hos Tiger.

Torggata Blad er et kompromissløst uav-hengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2019 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2003 av
Bror Wyller (Forfatter og lege)

Privatlivets fred

Informasjon om Torggata Blads bruk av cookies. Leser du denne teksten, har du samtykket i at det er satt  informasjons-
kapsler i din nettleser.

Vi  bruker Torggata Blad som en plattformfor for et prosjekt om stordata Privatlivets Fred.
Les mer om prosjektet her >>