Grusomhetens teater – SISTE SANG – Nypremiere 9. februar kl. 20

Grev de Lautremont, Isidore Ducasse, kalt surrealismens far, døde 24 år gammel. Han var den tids Greven, kan man si, og man kan takke seg selv som folk sier for at man har det forferdelig. Takke faen for det!
Det teatrale i Grusomhetens teater viderefører skrekkvisjonene i europeisk gateteater og tragedien i det hele tatt, Lautremonts Siste sang er det Lars Øyno lager, hans dødskamp.

Ned i dypere lag av underbevisstheten der surrealismen viser seg. Til kamp! Ta i bruk alle virkemidler! Livet er hellig! Det eneste som fins! Overlev!
Hverdagsfascismen. Aftenposten forside i dag domineres av «Ungdom som legger seg før 23.00 har best karakterer» Javel. VG siterer Sylvi Listhaug som mener at Kirken er aktør for venstresiden. Akk
Dette er det vi lever med! Faen!
Hva har dette med virkeligheten å gjøre? Vi lever! Ta dette for seg og hverdagsfascismen har jeg fra Michel Foucault som fikk orden på teorien om de som er utenfor, de er bare ikke innafor makta.
Hausmania kulturhus tok inn Grusomhetens teater i sin tid, for 15 år siden, og de har produsert en mengde stykker siden, også internasjonalt.
Siste sang er en beleven forestilling.

plakat_sistesang_storIsidore Ducasse skrev også Poesier, og denne skikkelsen, død 1870, oppdaget av André Breton 50 år etter, er en type jag etter frimerke å slikke på, denne fyren fra Uruguay dansa ikke tango, for det kom utpå 1910-tallet.
Hva var Sør-Amerika på den tiden?
Faren var fransk konsul, Ducasse, og unge Isidor-Lucien kom til Frankrike 13 år gammel. Nå er han mytologisert. Vips!
Og han opplevde beleiringen av Montevideo under den Argentinsk-Uruguayanske krig, 1851. Beleiringen varte 9 år, og man kaller seg liksom from kulturarbeider!
Ja, tilbake til barndom ja og dype inntrykk ved Rio de la Plata der Buones Aires ligger innerst i denne store bukta og Montevideo på nordsida litt ute, og i dette området ble Tango til!
Flat!
Dette segmentet, i det spanske riket Rio de la Plata, ved utløpet av elvene Paraná og Uruguay, her var Spania!
Surrealistisk! Grusomhetens teater! Beleiringen av Montevideo er bakgrunnen for en roman av Alexandre Dumas Det nye Troja, Montevideo, ou une nouvelle Troie.
Hva skjedde der? Konkret grusomhet!
Artaud har sin norske variant i Jens Bjørneboes Bestialitetens historie, og Hemingways Klokkene ringer for deg er en imaginær beskrivelse av den spanske borgerkrigen der grusomhetene er like ille på begge sider av fronten, som nazi commie, Hitler Stalin, og jeg ser det grusomme.
IS, Islamic State i dag er horror! Supervoldtekt hele tiden og kidsa blir voldtatt 30 ganger om dagen fra de er 8.
Fin oppvekst!
Grusomt!
Hva kan teatret gjøre med dette? Vise det teatralsk!
Grusomheten i oss alle!
Spill!

Å vise dette er jo en oppgave. Siste sang har nå ny premiere tirsdag 9. februar, www.grusomhetensteater.no med Odille Heftye Blehr, Lars Brunborg og Rita Lindanger. Første gang satt opp 2009.
Dette er et idédrama. Skuespillerne møttes i en pause i prøvene nå i går 6. februar kl 13.30 og de virka slitte.
Slikt tar på! Vise dødskamp! Theatre of Cruelty! Inspirert av Antonin Artaud, det sjamanistiske teater! En flid!

grrt_sistesang_01
Regisør Lars Øyno og skuespillerne Odille Heftye Blehr og Rita Lindanger. Her i pausen under prøvene til «Siste Sang» på Grusomhetens Teater.

Min roman Det Grusomme fra 1992 har et kapittel som heter omtrent «Om det grusommes guddommelige aspekt», der det står at når vi kan oppleve det grusomme, blir vi vist alternativet.
Når vi feier ting under teppet, går det dårlig. Vi skal være så perfekte!
Nei, det er ikke til å stikke under en stol at Livsløgnen er der.
1884 kom Ibsens Vildanden, samme året som parlamentarismen  ble innført, 1. juni ble Johan Sverdrup statsminister.
Wikipedia har dårlig artikkel om dette!
Saka, Statsrådenes adgang til Stortinget, Isidore Ducasse døde året før Pariskommunen, 1871, under den fransk-tyske krig. Turbulente forhold!
1863 hadde keiseren Napoleon III støttet utstillingen av de refuserte kunstnere, blant annet Eduardo Manet. Det var en ny tid!
Som munnet ut i Bolsjevikrevolusjonen i Russland 1917. Folket tok makta! Som de også gjorde med den franske revolusjon 1789, der man altså satte en stopper for adelens utsvevende liv, det straffer seg!
Alle menschen werden Brüder! Alle!
Isidore Ducasse er i tradisjon Baudelaire og Arthur Rimbaud født 1854 var Ducasse’s samtidige ja.
Innforstått i denne tradisjonen er man på slikt som faget Idéhistorie på Blindern som jeg karakteriserer som Nietzsche-profant.
Nietzsche, født 1844, og så går man bakover til grusomhetene under den franske revolusjon som ble tatt fram i alles påsyn.
Grusomhetens teater er for overlevelse!

Torggata Blad er et kompromissløst uav-hengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2022 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2003 av
Bror Wyller (Forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: