Lars Sandås’ Små Monumenter ble fredag hedret med en offentlig seremoni på Kunstnernes Hus, i anledning av at det tredje monumentet ble gitt en midlertidig plassering på KH’s plen i påvente av en mer permanent plass noe nærmere sitt bestemmelsessted, Nisseberget.
Tekst: Harald Lange Foto: Åse Karlsen

«- viktig å støtte kunstner-initierte prosjekter som adresserer den allmenne offentlighet, Sandås prosjekt framhever historien til vår egne pariakaste, og demonstrerer samtidig kunstens kraft og makt til å definere trekk i vår samtid»
(sånn ca. Wallstrøms hovedpoeng, fritt etter hukommelse og tolkning)
«Små monumenter» retter søkelyset mot det åpne rusmiljøets tilstedeværelse og historie i Oslos byrom, et sentralt ledemotiv i Sandås’ virksomhet og produksjon. Det løfter fram tre steder som har vært sentrale i denne historien; Eika ved Akerselva, Plata ved Oslo S og Nisseberget i Slottsparken. Dette er tre distinkt forskjellige kapitler i den lange fortellingen som utgjør historien om oslos rusmiljøer. Monumentene på Plata og ved Eika er allerede utplasserte.
Monumentet tiltenkt Nisseberget er for anledningen i eksil på Kunstnernes Hus i påvente av en mer permanent plassering, som følge av Slottets nei til å plassere den i Slottsparken, hvor den rettelig hører hjemme. Monumentet er en ydmyk steinsokkel til grunn for en skulpturell gjengivelse av Slaget på Nisseberget natt til 1. mai 1978, utført i miniatyr. Dette var de første og originale «natt til 1. mai»-opptøyene, som ble en årviss «tradisjon» det påfølgende tiåret. Dette slaget har vært beskrevet, avbildet og besunget i flere versjoner, kanskje mest kjent gjennom Anne Grete Preus og Veslefrikk sin «Anna og Jeg (vi mener ikke i mårra)».
Det er en lang vei fra Nisseberget til Plata, og Eika er enda lenger unna. Nisseberget var slik jeg husker det, et miljø med restriksjoner og sanksjoner mot uønsket adferd og uønsket dop. I likhet med mange av de jeg kjente på «berget» anså jeg det mer som å være med i en alternativ tenketank enn et rusmiljø, selv om en felles interesse for hasj nok må sies å ha vært en vesentlig del av det sosiale og kulturelle limet. Når jeg som meget ung mann begynte å frekventere «berget» på tidlig 80-tall var det fortsatt en rest av uskyld og idealisme over greia, selv om denne var under konstant press fra politiet og harde kriminelle miljøer. I 1984 var det langt på vei over, året etter helt slutt. Politiets uro-aktivitet oppnådde den «ønskede effekten mot uønskede personer», og den lange marsjen mot den blytunge, markedsliberalistiske virkeligheten på Plata begynte, via Egertorget.Les mer om utstillingen på KOROS nettsider her >>
Les Sam Iravanians artikkel her >>



