(De som ikke er på scenen, Kari Holtan, regi, Boya Bøckman scenografi, Anne Holtan, dramaturg)
.
.
.
Reise gjennom ild og vann, så sant! Salig henført over heden, flytoget, som flyr det 15 cm over bakken. Sus! Og dus! KLM destination Amsterdam, heter det ÆÆÆmsterdæm eller æchmesterdæm, itte veit je! Jeg veit bare det, at jeg er nær avgang på Gardermoen body camp og her er masse idioter samla!
Hvorfor er folk så dumme? Det er tidens gode spørsmål, hei!
Surmulende rockestjerner er her ikke, av en eller annen grunn, vi syntes vi så justisminister Anundsen med smekker dress her fra toget, ÆÆschnundsen, ikke Roald Amundsen, min gamle venn Nils Olav Aanonsen er her neppe.
Wow! Samfunnet samles til ett rike her, festlig!
Vi Utvalgte reiser til verden for å vise verden vinterveien, faen! Vi er norske! Avantgardermoen! Vi brekker ikke beinet på dette, eller nakken, Kyrre Nakkim! Javel! Vi utvalgte er en norsk teatergrupppe trupp som er utvalgt til å spille på Noorderzoon festival. Ække detta Nordre Son? Son het før Zoon og var nederlandsk koloni i Norge, fytti faen!
Dessa nederlendera, dem flyr rundt og spiller tennis på loftet hele tida, jeg veit det! Ække teit det! Det er det jeg som er!
Guds Utvalgte Teatergruppe skal dermed erobre den internasjonale teaterscenen med et forrykende gjestespill! Fuck!
Oslo Internasjonale Nudistfestival er nok på trappene der Noorderzoon ved Zuidersee er.
2
Drekka?
Nei, det er vel ikkje greia det med det første, ready for take off!
Nederland er krevende. Det skal være sikkert. Å sammenlikne Nederland og Tyskland er jo det første man tenker på. Ja, det er ikke helt ille sammenlikning dette her, nei. Bremen til Groningen, rett over grensa, nord, Noorderzon festival ja, språket kommer nærmere.
Over Oslo, over Tønsberg, inn til Sandefjord, Danmark fort!
Kjappere enn Terje Vigen ja!
Fjoll, fjolleri, på flyet, hvem vet hvor haren hopper?
Flatt land begynner Danmark, rett fucking linje nedover jævla kyst! Så jævla kjedelig det er det! Flatlandsaper!
KLM, kongelige likør Myndighet, for eksempel, dette!
Kron, Nederland er kongedømme! Det er ikke Tyskland! Eller Sveits!
Kongedømmer i Europa er bare i Nord-Vest!
En forskjell finni.
Kongedømmer betyr jo ikke noe nå for tiden, men det er tradisjon.
Konge og kirke, hvor sterkt står kirke her mon tro. Sannsynligvis en viss kirkesøkning her, til den hollandske kirke hver søndag, Europa er slik.
Så er det katolikker her, det er det ikke i Norge i betydelig grad.
Diversifisering, tydeliggjøring.
Dårlig servering på flyet, jeg ruller. Snart inn på rullebanen, volvo jeg ruller lett!
Inn på rullebanen om ikke lenge, fett!
3
Schipol flyplass, verdens undergang, er stykket vårt om, min undergang, undergangsstemning nå. Hva har skjedd? Nei, husker nesten ikke, undergangen bare kom, suksessivt, uff.
Amsterdam, Nijmegen, Groningen, Utrecht, hva er forskjellen på disse stedene, i Fredrikstad er jeg rimelig kjent, i Bergen også, Stavanger, ikke så mye i Trondheim.
I Trondheim har jeg ikke bodd.
Nijmegen, look closer, dette toget går gjennom byer i nærheten og nå Duivendrecht. Hva betyr dette ordet, navnet? Man har en følelse, helt greit er dette ikke foreløpig. Togmannen prata i stad og dette var som norsk radiostemme, Sørlandet. Flott!
Nederland Nederland Nederland Nederland! Rhindeltaet der alt flomma over, vakkert!
Flatt! En estetisk nytelse!
Kuer, dukker opp.
4
Å se på landet, på vannet, på kanaler, å bare se, føle togets gang, noe gyngende, fett!
Trist stemning, hvorfor det egentlig? Undergangsmennesker, eller er det bare en overgang?
Matbilletter, hvem er det som redder oss, er det konduktøren?
Byen Almere er vi i. Nederland er sprakende!
Dag 2
Vi skal spille et stykke i dag. Ok. Det er en stund siden vi spilte det sist. DE UTVALGTE. Jeg drømte min rolleskikkelse i natt. Den magre, hos Peer Gynt blir tillagt figuren. Så leste jeg scena med Den Magre nå, og skjønner meg selv som skikkelse uten navn i stykket De Utvalgte. Grom.
Skikkelsen er i en viss forstand Djevelen.
2
Hotell. Hva er et hotell. Dette heter Hampshire. New Hampshire? Hva er bakgrunnen, dette er bare Hampshire, selger de hamp her? Det er coffee shop rett borti gata her, Nederland er en magnet. Ja, det er det det er, etter erobringen av Amerika ble Nederland med Amsterdam transitt sted for verdenshandel. Yo! Som England blei det, de to landa styrte verden i nord, Spania i sør, og videre Frankrike og Portugal, Vest-Europa sto i sentrum fra øst til vest.
Godt å se, det er posisjonen, ikke at det i og for seg er i vest, men det binder den gamle og den nye verden sammen.
Columbus reiste ikke ut fra Omsk og Tomsk i Sibir, for å si det sånn, han var fra Genova og fikk tiltro hos regentene av Spania, og kunne seile Santa Maria og finne Amerika.
Tiden var moden.
Hotell. Sitter ute og tar en røyk og her er nederlendere på tur på hotellet og de virker ikke særlig imøtekommende nei, hotellgjester er gjerne ikke det, det er ikke forbrødring, men felles skjebne, felles trøst, bare, faen.
Sånn er det alltid, hotell er et sosialt system for ikke forbrødring, men for hat, sted for å få bekreftet sine fordommer overfor andre mennesker, her skal man holde kjeft og sove og det er det og surt spise frokost og prate med sine og være tegneseriefigurer uten like, fra helvete. Veldig fett.
Djevelen spiller på mange strenger, Fake Snake, om jeg må be, og disse er jo folk som folk og folk og fe og snakka nederlandsk her, noe jeg overhode ikke forstå, og prata graut.
En buss gikk forbi, jeg ana at det sto nesten Delft på den, minnes Vermeer, van Delft, i syd, og da ser jeg landskapet hans som også er i by og Nederland er det samme overalt.
Vi er i en gate som er som en trang kafégate som er søt og snill og beleven og sur og bare dritt og gentrifisert tullprat overalt med salsaband her i går som ikke var noe i det hele tatt. Faen.
Det minner også om Irland, Cork, samt Warszawa, Gdansk, og ikke Bremen, nei, Tyskland er hovmodig uten sammenlikning noe sted i verden.
Kina er sikkert mye hyggeligere enn Tyskland, Russland også. Tyskerne er verstinger. De mest djevelske i verden, Goethes Faust kommer selvfølgelig herfra. Ok.
Ja, fin morgen, her setter en nederlender seg ned og han er som kunsthandleren i en tegning av Breughel, fra 1500-tallet, tidene forandrer seg ikke, klisjé-nederlendere er det mange av på dusinet, mannfolk, og faen.
Man har fått fatt i noe, nederlenderen er vennlig og dum.
-kom senere hen til andre resultater ja, fra Peer Gynt, sitat, etter frokost med en i gruppa kom jeg til følgende: Nederlenderen er gemyttlig. Nederlenderen er bra på å snakke, kan godt Small Talk. Bra.
Nederlendere har gått på en type FORSVAR mot all verdens innflytelse.
2
Dommedag. Vend om, for himmerike er nær! Vend om, for Drøbak er nær! Alkmaar! Roskilde!
Fortolkning: Nå blir det så bra at du må slappe av litt! Paradis er her, drit i det!
Mr. Go To Bed sitter her med snadda, tar ladegrep, på røyken, utendørs, klokka er halv ti. Klokka klinger i kirka her borte, skumle farlige kirketorn rager opp over Nederland, forferdelig! Der sitter makta! Ringeren i Notre Dame er sur og grinete og er spion og dyneløfter og er som Keiko, som svømmer delfin rundt i vannene og norske fjorder og Haisommer kommer med en Folkefiende som påpeker den forurensende luften, vi kan ikke noe for at vi er fra Norge, Ibsen er bånn i alt, foreløpig.
Ibsen er og blir grunnlaget for teater i Norge, og det er verdenslitteratur som man er fra, men kan komme videre på, som Jon Fosse.
Drambui, Ibsen er her og tenker på at han er fri fra dama her og veit at Susanne kjem til å komme en dag, så sånn er det bare, jeg tror jeg ikke har dette som begrep nå og jeg veit at jeg kan ta forholdsregler hvis noen kommer, min videreføring av Fosse, hvis man veit nokon kjem til å komme, hva gjør vi?
Dette skjebnebetyngede ved Jon Fosse, er temmelig norsk, og Fosse gikk videre fra Beckett, noe han selv også har sagt, fra Waiting for Godot til Nokon kjem til å komme, men jeg går videre igjen, og tenker da på forholdsregler, hvis jeg veit noen er på vei. Ok.
Martial Art. Nokon kjem til å komme ned trappa. Javel.
Men dette med ikkje-sigen, det å bli overhørt, av Nokon, bli snakka over huet på, bli moralisert over, bli forsøkt egosentrert, er verre å stå i mot enn direkte angrep. Hm
Javel, det er noe her med makt, som står i høysetet for noen, og her må jeg være forsiktig så jeg ikke brenner meg, huff.
Gruff, i dette feltet, vi er en mongo teatergruppe og dermed faller man på sin egen urimelighet når man aksepterer takketaler og ros, vi skal alltid videre. Morn!
Fått gode kritikker og hederlig omtale og greier, hva vil vi? Ikke hvile på laurbærene, eller fiktive laurbær, det går ikke, spille nytt hver kveld med nye aspekter i sinne, en tekst er bare et grunnlag.
Læreren i stykket er en mystisk skikkelse. Ja, få den bedre integrert i stykket som helhet, læreren er på utsida. Dramaturgen!
Hovedforfatteren av stykket, Torbjørn Davdisen, er lærer og lege. Bygd på mystisisme, Steiner og Gurdjieff, og det dreier seg der om en skikkelse som opptrer i hvit frakk og lærer bort til om kroppen og seksualiteten, til det nye menneske.
Kroppen, det mangler nok i kristen tradisjonell bevissthet, men Pinocchio er med her, marionetten, spilt av Pelle Ask, og man kan spørre seg selv om man er nerd eller hva faen, ta livet på alvor, det i ferd med å bli oppbygd menneske, Pinocchio, etter katastrofen.
Torbjørn er den oppbyggende mesteren. Sarastro! Zarathustra! Mennesket uten Gud, der man ser kroppen, det konkrete, slik vi er.
3
Satan, kropp, og sjel, det er noe med mind over matter. Lucretius, romersk dikter, hyllet Epikurs lære om at man må leve etter sin lyst, bruke kroppen.
Menneskekroppen er fokusert, at man må være klar over den og leve etter sine lyster, også seksuelt. Og det er romersk bakgrunn på bakteppet, en ruin, i tidlig scene som er polonese. Vakkert.
Italia er fokus, Romerriket, som ble til som en videreføring av den greske sivilisasjon, og Vergil skriver om dette i Æneiden, der trojaneren Æneas drar til Italia for å grunnlegge et nytt Troja.
Sentrum i verden, som ble Roma.
Rom ble ikke bygd på én dag nei.
Kropp. De greske statuer fokuserte på kroppen, samt i Romerriket, der det i tillegg vises lyst, i figuren Priapos utafor bordell i Pompeii, mann med stor ståpikk.
Ok, den seksuelle lyst er der, med kristendommen ble den ikke fokusert og henvist under jorda til sataniske seanser med påfølgende heksebrenning.
Det seksuelle som en tilblivelse, den seksuelle oppvåkning, som skjer i puberteten, hos mennesker er en dragning mot det motsatte kjønn, som eksisterer på en følelsesmessig måte, deretter kroppen, igjen mind over matter.
Sex som noe rent kroppslig er kjedelig.
I vårt stykke er det en type satanisk seksualundervisning som ikke er pirrende, for det er bare kropp og kroppsfunksjoner.
Da sier jeg SILD. På tysk Hering, hollandsk Haring, engelsk Hering, polsk Sledz. Sild, og dette snur stykket til en form for anti sildestim, ikke gjør som mora di sier!
En kløft, en materialistisk diskurs blir til, fett!
Sild som en åpenbaring om de materielle forholda, mat, makt, eiendomsforhold, produktivkrefter, hvem eier produksjonsmidlene, dette er marxistisk.
Marx’ tekst om religion som opium for folket sier at de som ikke er seg selv blir religiøse. Jeg veit. Da trenger du folk som forbilder og folk som sier deg hva du skal mene, da skapes diktatorer, som Hitler. Ein Volk, Ein Führer!
4
Kantina, lunsj, i en prøvefase, ingen maser. Bra. Videre prøve, middag, Het Pakhuis. Betyr Lager, Lageret, omtrent, Storage Room, fett! I Peperstraat, Peppergata, og her er det så mange gater ved kanalen og bakrom bakgårder, sånn er Nederland. Stabburet, Matlageret, små sjapper fra gammelt av overalt. Ta det kaldt!
Nederland er på en måte små enheter styrt av større enhet, i en gammel føydal pyramide, men det kom håndverkere og handelsfolk og børs, verdens første kapitalisme, entreprenører, for pepperimport og krydderier fra øst Asia, fett!
Videre, man kan ikke gå på ski over til Gibraltar, nederlandske kolonier ligger type langt vekk, ved Ekvator, Indonesia og nederlandske Antiller, samt Sør-Afrika, Belgia hadde Kongo.
Geogia er noe annet.
Økonomi, økosofi, ok.
Stykket. Kommer.
Brus, juice, jøder, og det er handel som gjelder der Kjøpmannen i Venedig solgte seg til en jødisk pengeutlåner, et tidsbilde.
Jøder driver diamanthandelen med sete Antwerpen, og vi er i Hansa område. Ok.
Zuijder Haus, Zuijder See, denne demningen helt ytterst, hvordan drakk man vann her. ??
Nederlandsk økonomi, økologi, det er gress her og det å dyrke under vann er det kineserne gjør med ris, herlig!
Tulipaner!
Å belemre folk med facts er vanskelig, for skuespillere, de er sfæriske, musikere er kontakt logistiske, som meg.
Kulturforskjeller, der dette teater ofte blir sjelelig og ikke mer, det eventyrlige er teater, men ned på jorda nå, via slike som Brecht.
Konkret, få det universelle ned på jorda, få verdens undergang ned på jorda, som Brecht sa, fienden har navn og adresse.
Teater er frigjøring. Kunst er det.
5
Zuid betyr syd, broek betyr bukser, Zuidbroek er bydel i Groningen. Side Brok er norsk hiphop band, Sidebrok er saggebukser. Kreativt nynorsk navn.
Broek, ende, stump, zakatek, blindvei, morene, molo, bro.
Konsentrert analyse av bilde på scenen, bilder, i kommunikasjon med nederlandske malere, Rembrandt, Vermeer, van Gogh, Mondrian, videre graftitti, plakater. Groove!
-broek i navnet betyr myr, myrlendt terreng, jord i myrlendt terreng, før dikene kom. Zuidbroek, Oosterbroek, Noordbroek. Myr!
Komkommer, ordet for agurk på nederlandsk, likner cucumber, på engelsk, det er anvendelig i stykket, der det er en del metaforer for det mannlige penis, som Freud, noen ganger er en agurk bare en agurk, komkommer!
Dag 3
Fin dag, ikke så varmt, det er nær høst, 23. august, dag 2 forestilling. Hva vil skje. Side Brok vil komme inn i stykket, mora di!
Kirkeklokke klokka kvart på 9 om morran, kirka er her uhjertelig til stede. Hjælp! Grote Markt, her borte, sentrum i byen, Stortorvet.
Sild, haring, hering, cucumber, laks, Grote Markt, det minner om markedsplassen i alle store europeiske byer, bygder, hva kan selges på markedet. Hva er det marked for. Hjælp!
Er der, fint og plassen er under ombygning og det er noe tivoli her og Martinskirken ruver. Protestantisk! Katolsk vest!
Her er det feit uteservering ja og jeg sitter i hjørnet på Teaterkafeen. Fett. Øl.
Språk, nå er alle ordbøker på internett og det groover for faen og språkbarrierer er nå lettere å bryte gjennom, man er ikke esoterisk når man lærer seg språk, her i sentrum er det teit.
Wylre øl fra Limburg, aha!
Sjekka, det heter Wijlre i dag, i Limburg, helt sør i Nederland, innland, litt over tre timer med bil herfra. Fantastisk! Min by!
Det moderne mennesket, som skal opp og fram i verden, gjøre karriere, javel.
Jeg ser dette vesenet og fører meg opp på liste som en som kan prate om folks ve og vel og syntetiserer mine tilnærminger til folk, være meg selv. Helt og fullt.
2
Forestillingen i går, om verdens undergang, var bra. Bra nok. Jaget etter lykke ble eksemplifisert, i denne Noorderzon festival fikk vil napp på en hel rekke ting, følte at folk begynte å tenke.
The Netherlands! Det er helhetlig betraktet om Romerrikets Undergang, med slavehandel som Nederland, og boerne i Sør-Sfrika, de undertrykte må til heder og verdighet, her med folk i Down’s syndrom. Forferdelig undertrykte individer. Faen.
Megalomani, det er ikke søstra di som gjelder, men dette illebefinnende jeg får av å jobbe fram dette stykket er normalt, slik er det faktisk faen!
Familialisme, det treige ved dette er meget forferdelig og vi senker staven en smule og ser hva vi kan finne som bedre, et alternativ er mer lydhørhet i stedet for styring.
Stakkars folk! Solidaritet med de mongoloide!
Stamina, påståelighet, er å ønske, der verdens undergang ikke er før man er død, men her er det en rekke underganger av forskjellig type, gå på en smellen krise, for de vise, og man må jobbe i kollektiv, i team, crew!
Overalt, synes jeg fyren sa her, om kapitalismen, min mann, og vi tar vel kanskje kontakt, dette kan skje nå. Slik snakker dem ikke i Polen, jeg fant EN.
Overal heter det, overalt. Bra.
3
Antikapitalisme må med i stykket. Nytter ikke bare med en forstående holdning til makta. På parti med de gale! Polakker og alle de andre! Mongo folk! På parti med de paranoide! Schön!
Nederlendere er også klin gærne, respekt!
Solidaritet ja, med folket, overalt, der de fins.
4
Men hva med stakkars meg da, skal ikke jeg ha det bra? Ha det bra ja, det er jo viktig, gå inn i dette landet, så godt jeg kan, etter beste evne, kanskje jeg kan bli kjent med noen. Det er jo best.
Nå på Stadtlander kafé midt i byen, med enkle retter, her er det fint.
På en plass som kanskje heter noe, et eller annet, men jeg kikker ikke, jeg er ikke nervøs.
Segregert, ikke segregert, Narrenes skip, det var i området, et skip av gale som ble sendt ut, og jeg vet ikke om noe mer interessant enn Blåkors, de som havna der og røyta av seg sjela, begynte å gnåle om bare mat og penger. No money no cry.
Vondt her, dette er apartheid, i det små, i det grusomme, jeg hæler ikke dette. Jeg skulle spist en saftig biff! Jeg er underernært! På menneskelighet! I Norge!
Jeg ser nå meg selv sløv og innesluttet over dette, fuck.
5
Drammen, der bor vi alle sammen, og iblant degenererer Groningen til Drammen, og jeg er flat.
Patriotisme, protestantisme, arbeid!
6
A handsome town, jeg veit da faen.
7
Samfunnet er hardt for nykommere, overalt, masse murer! Uff! Denne byen har ikke kredd! Ikke nå, kikke foreløpig, hva gjøre.
8
Skal man på turné, må man v’ære der man er. Bli i dette solidarisk, spille for folket.
9
Apostoliske svingninger, teater er gammelt, og man ser man er i en tradisjon som er Commedia del’Arte. Flott!
Gateteater, med en del burleske skikkelser, derfor er det helt i tradisjonen med mongoloide skuespillere. Bra!
Allemande, dette er ikke forventet særlig på norsk jord, det var import, i 60-åra, oppsøkende teater, i Europa nerafor kjenner alle dette, klovneri!
Jeg forstår det som er fake, det som er cake, og dette er business for markedet.
10
Hyperintellektuelle er nok meg mest i denne teatergruppe, noen er på følelsen, og det er jeg også. Mitt spill i går var på grensen til det syndige. Hm.
Det forstående, er det vovete, i denne oppsetningen, foreløpig, det er barnslig. Mer kraft kreves.
Det som er det esoteriske, i Nederland, er nok ikke Vilhelm av Oranien, men dette er Oranienburg i Sør-Afrika og jeg føler meg som Erasmus Rotterdamus. På trygg grunn. Erasmus Rotterdamus mente at kirka måtte reformeres innafra, og var ikke med Luther.
Kunst er ikke makt. Det er verken matriarkat eller patriarkat. Fuck.
Å finne ut av dette er nå greia.
Punkt 1, ta for seg Gurdijeff. Og flere, for å ikke bli avspist med ideologi. Erasmus Rotterdamus var bra. Begge interessante, for tankens utvikling.
Gurdijeff er på selvutvikling, og dette er en trend gjennom tidene, og jeg ser hans påstand om tre veier til erkjennelse, fakirens, munkens, yogiens, og viser en fjerde vei, en syntese av kropp og sjel «I am» Ok.
Jeg er på en måte skeptisk, for dette er ikke kommunikativt, det dreier seg om selvets utvikling, og har ikke noe på å forholde seg til de andre, den andre, verden. Guru. Fett for ham.
Forskjellige former for askese, som man har drivi med i uminnelige tider, i vår tid Ekstremsport og diverse. Hanggliding. Møte farer. Ok. Not for me.
Jeg er i krise igjen, fikk plutselig diaré, ut fra en minor krise, fikk sjokk da internett blei borte. Men det lå noe under. Nederland.
Erasmus fra Rotterdam, levde her og der og var i Cambridge 5 år på begynnelsen av 1500-tallet. Født 1460-åra. Kontinuitet.
Sjokk! Dette kritiske blikk på det nederlandske er jo mitt også!
Kritikk! Og jeg ser meg samla på et felt, å kunne si med folk at jeg tror ikke på meg selv, ikke på noen. Videre tror jeg på noe sant.
Det kunne man kalle Gud, som er livet.
Preponderance. Overmakt, det er noe som er sant! Som også Islam sier, og Descartes, som ville se alt i klart lys.
Levende, bevegende! Mama!
Markspiste sjøløver er for meg i front her av kvinner, og man har ikke noe klart for seg her, jeg fleiper med det nå ivrig!
Jeg legger meg ikke under noen! Ikke noen kvinne heller!
Gertrude Stein, en feminist, er jo det jeg vil ha, møte, ha kontakt med, og der er saka.
Gertrude Stein er for meg symbol på den selvstendige kvinne, som ikke er MOR.
De blir ofte oppfattet som furier, men det er ikke rart!
Selvstendige feminister er jo det eneste i verden. Så lett.
Mama let’s not talk now!
11
Kommunikasjon, det dreier det seg om nå. Deventer, der bodde Erasmus en periode. Dette er skøyteby, som Heerenveen, og videre er dette noe å betrakte, nederlandsk skøyteløp, hva er greia? Hvem fant opp dette? 10.000 meter skøyter.
Jeg er vokst opp med det, og ski og fotball og høydehopp, det er min bakgrunn. Bra.
Stolt over sin fortid, det må man være, jeg har gjort det jeg har gjort, hele min fortid har gjort meg til den jeg er nå. Leyden Belgia, hovedstaden i Brabant, sør for Nederland, de nederlandske og belgiske landskaper blir til, mot Frankrike. Alt går over i hverandre!
Frankrike, der det ikke mye skøyteløp, ikke i Belgia heller! Ikke kanaler nei, og varmere, alle tre stedene er det fotball.
Frankrike er jo ikke noen stor fotballnasjon, men Tyskland er, og Nederland. Frankrike var bare gode under Zidane, ikke Cezanne. Fuck. De klarer seg bare med en keiser på laget. Ja ja ja.
Stjernespileren, javisst, den største er Zlatan. Den beste og råeste.
Videre, dette med Ijsel Meer, den oppdemma kunstige innsjøen, gå videre her inn i Nederlands historie, jeg ser denne oppdemminga nå mer tydelig. Når?
12
Skiftende overmakt i området! Ok, jeg vet det jeg vet og min følelse stemmer, der det år 500 og før var samme dialekt fra Belgia nordover og i hele Danmark. Skjønner!
Dialekter, dette kystområdet, det flate, er et eget land, på et vis, med egen kultur. Jeg ser. Skjønner!
Her spiller vi teater, fra det norske, i Tyskland ble det meget forstått, ikke bare akseptert, som i går her, dette er et tankekors.
13
Fløyte. Det tyske er noe annet enn det nederlandske ja, fett!
Det frie Nederland er ikke skeptisk til utgrupper, de har så mange av dem allerede! Mongoloide, so what? Vi vil ha kvalitet!
Her er gruppa i hardt arbeid!
Disse psykisk utviklingshemmede er da mer kulisser, innenfor dette panoramaet har vi en historie å fortelle. Via meg!
Jeg må ta denne rollen.
Dag 4
Å vite hva man vil, en tematikk i dag. Hva vil vi med dette stykket? Hæ? En del forsøksvis innbilninger, som er tema, først, vise verden vinterverdenen, som Norge alltid, Norske vikinger på tokt på tur på raid! Videre vil vi vise noe om det som er sosial inkludering, at den fremmede alltid er interessant.
Videre vil vi spille teater. Lage kunst!
Det er greia, lage noe sublimt!
På hva da, om jeg tør spørre, sosial inkludering som tematikk er for politisk korrekt til å fenge massene.
Ibsens ripsbusker og andre buskvekster, diskuterte med en fyr en gang om Ibsen, at han var på show don’t tell, og dette er en maxime i kunst, man kan ikke drive propagangda, vi gjør ikke det.
Men det vi vil vise er kunstverket i seg selv, de utvalgte!
Hva vil det si å være utvalgt, vi er utvalgt, til å representere Norge på en festival i Groningen, ikke Hilversum, få dette ned på jorda, vi spiller De Utvalgte i Arjen Robbens hjemby en utvalgt fotballspiller, gudbenådet!
Og han er ikke bevisst sin sjarm, hvor god han er, og det er ofte slik, man er ikke ett med sin kunst, med sine evner.
Et kunstverk er stort sett bedre enn kunstneren.
Jeg skjønner ikke mine evner, bevisst, men noe, og min intuitivitet i det jeg sier og skriver og gjør, jeg skjønner det som intuisjon, blikk, plukker opp det som er i verden, i omgivelsene, som i denne teksten.
Og gruppa De Utvalgte spiler teaterstykket DE UTVALGTE! Sterkt, rett og slett, for første gang tematiserer gruppa seg selv, etter 25 år. Ok. Hvorfor?
Det var intervju i går, type pressekonferanse.
Theatre in front of Nature, kan jeg kalle da det vi driver med i Nederland, intervjuerne var opptatte av å promotere seg selv hovedsakelig og da ble det som de ble, denne frilans journalisten for et TV-selskap med skikkelse på TV var meget opptatt av at han skjønte stykket, men kom ikke med noen inspirerende spørsmål! Han lurte ikke, han visste! Dust.
Duust var det i parken i telt og man snakker.
2
Rett før siste forestilling er man klar.