Under the ruins, the beach!

Mens vi venter på Blunt Force Trauma


I den tette jungelen av pønk med høy kvalitet som hovedstadens scene kan vise til, er Dømt en sjeldent vakker blomst i underskogen. Frontet av Marit og Johanna og flankert av Frank William og Karsten er dette et tett og kapabelt kombo som leverer skarp og gyngende hardcore rock’n’roll med allsangvennlige refrenger i flerstemt harmoni. Marit har den råeste stemmen i den lokale pønken i dag, med beleven karakter, finesse i tonevalgene og et ekstra gir på trøkk og tungebrekkende hektisk spytting med snert og presisjon. Hvis Marit ikke hadde eksistert hadde vi vært nødt til å finne henne opp. Den sjarmerende og begavede Johanna NT er, som undertegnede kan underskrive på, en god og trygg partner å ha med i foretak som dette, og hun framstår også som det solide ankeret i Dømt. Den kontante og definerte basslinja hun legger oppå Karstens drivende batteri gir Marit og Frank-William gode rammer og vide muligheter for strengelek, noe de utnytter med lyst og iver.
Dømt er ikke bandet som ser på skoa sine eller strengehalsene når de spiller. De tar direkte blikkontakt og utfordrer og flørter. Til sammen gir dette en total opplevelse som berører og beveger. Det skal hardt gjøres å ikke bli sjarmert i senk av Dømt.
De er også svært produktive, og har siden oppstarten i 2011 spilt inn 3 album, hvorav det tredje «blunt force trauma» slippes løs på offentligheten i disse dager. I likhet med de to foregående, debuten «blood, shit and sin» og juleplata(!) «rudolph is a drunk» holder «blunt force trauma» høy kvalitet i både låtmateriale og produksjon. Som allerede frelst fan opplevde jeg det som urovekkende at de gikk inn for å dedikere sin andre skive til midtvinterens høytideligheter. Det å gjøre en juleplate er en balansekunst som ikke er å anbefale ferske pønk-band å gi seg i kast med. Resultatet kan fort bli bløtt og pinlig og banalt. Det var med stor glede jeg kunne konstatere at «rudolph…» på alle måter holder mål, og at det er en fullt kvalifisert oppfølger til debuten. «rudolph..» er full av skjemt OG alvor, og ikke minst de fargerike historiene fra skyggesiden av den norske opplevelsen, som ellers også kjennetegner bandet. Det viktigste er likevel at det svinger som faen, og det gjør det.
Lytting til det kommende albumet «blunt..» levner ingen tvil om at Dømt har kommet for å bli og sparke ut jammene til lemmene svikter. Unn dere en aften med dette bandet når anledningen byr seg, det er en ganske sikker investering i gode opplevelser.

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2024 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: