Tekst Stein Holte
Før var de over alt på Løkka. Så kom hipsterne. Røykeloven. Gentrifiseringa. De grådige gårdeierne. Lockdown. Ølprisene steg og steg. Skjenkekontrollørene ble ivrigere. Og stamgjestene døde. Nå er det bare Alexandria og Naboens igjen i bydelen. Og Ocean – den eneste gjenværende puben i Oslo der du kan få servert en øl klokka åtte om morgenen.
Jeg mener selvfølgelig de brune pubene. De småslitte skjenkestedene med sitt brune interiør og småslitne klientell. De mer eller mindre vennlige oasene med sine lokalt forankrede stamkunder og bartendere som også fungerte som sjelesørgere. Hver bydel hadde sine. De var arbeidernes skjenkesteder. Uformelle og uten slipstvang. Og de var filleproletariatets tilfluktssteder. Hangouts for krigsseilere, freaks og døgenikter. Og for mange en dagligstue. Mer hjemme enn hjemme.
Hver gang et slikt sted forsvinner, blir noen hjemløse. Miljøer som har eksistert i årevis oppløses og blir spredd. Noen finner sammen på nye steder, men det er alltid noen som faller fra. Som ikke finner seg nye. Det finnes ingen statistikk på hvor mange brune kafeer som er blitt borte. Ingen undersøkelser på hvor det ble av stamkundene. En del av de gamle, tradisjonsrike stedene som Lorry, Gamle Major, Sagene Lunchbar og nordfra-bastionen Scotchman har lagt seg på et prisnivå langt over det det gamle klientellet har råd til. Et av mine gamle stamsteder Sangam heter nå Hytta, og er blitt – eller ønsker i det minste å være – et überkult hipstersted. Mange har gått den veien. Men noen består, og noen få andre dukker opp.
Hvis du er så heldig å ha et slikt stamsted: ta vare på det. Drit i nymoralismen, og drikk alt du har råd til. Stedet trenger deg og du trenger det. Du veit ikke hva du har mistet før du har mistet det.
Her er noe jeg skreiv da de tok fra oss Sangam.
Gamle Sangam
I over halve livet er jeg blitt sett av disse vegger og speil
De har sett meg på topp. De har speilet mine feil
De ser på meg nå. De så meg på Nellys
Det var som en katedral for meg. Dette stedet er hellig!
Jeg skåler for Gamle Sangam
Her har jeg sponsa minst en bartenderårslønn
Det har vært min oase. En trygg, kjent brønn
Her har jeg ledd og grått, skåla og sjangla
Jeg har krangla og flørta, drekki og rangla
Jeg skåler for Gamle Sangam
Jeg har vært rik og sponsa. Jeg har vært på bommer’n og blakk
Jeg har sett stamgjester som kom, drakk opp og stakk
Jeg har blitt nekta i døra, jeg har mekka, men aldri knulla på dassen
men uansett hvordan livet har vært, har jeg hatt denne plassen
Jeg skåler for Gamle Sangam
Jeg tenker på alt jeg skal miste og aldri vil finne igjen
Aldri mer si til Sam: Je abdjå lætt fænn
Her er jeg blitt klort opp i trynet og hatt hete romanser
Jeg har dansa med damer, en hermafroditt og et par transer
Jeg skåler for Gamle Sangam
Sangam, du har vært Grünerløkkas svar på Cheers
Du bærer i deg en bit av min og mange andres sjel
Det er et sted jeg alltid treffer noen jeg kjenner
Her har jeg mista noen få, men fått mange flere nye venner
Jeg skåler for Gamle Sangam
Så mange minner om fyll, kvinner og øl
Så mye latter og tårer, skåler og rølp
Så mye av meg som sitter igjen
i vegger og speil, et hjem fra mitt hjem
Jeg skåler for Gamle Sangam
Til oss som var samla ved øverste bord
Jeg skal bære med meg hvert eneste ord
Som har vært sagt i alvor, latter, fortvilelse, glede
Takk for at jeg fikk være til stede
Jeg skåler for Gamle Sangam
Så Gamle Sangam, tusen takk skal du ha
Vi hadde det fint sammen vi to. Du har behandlet meg bra
Men i enhver glede finnes også det triste
Å leve er å få, men det er også å miste
Jeg skåler for Gamle Sangam
Nå skal du bli så fjong og fin
for folk som drikker importøl og snasen vin
Som handler på Bolia og strør om seg med penger
Et nytt wannabe hipt sted er det det Løkka trenger?
Jeg skåler for Gamle Sangam
Vi som var tro mot deg skal seile sin egen sjø
Når de ser på oss tenker de: Drikk opp og dø!
Med et fint ord kalles det gentrifisering
Er du gammel og loslitt skal du nektes servering
Jeg skåler for Gamle Sangam
I kveld skal vi ta oss noen siste glass
For enda et stamsted som går rett i dass
La oss skåle og skråle, sjangle og pimpe
Let’s go out with a bang and not with a whimper
Jeg skåler for Gamle Sangam




