Påskekrim

.

Påskemorgen slukker sorgen, messes i kirken, det er snø og fint vær, Uvdal Stavkirke, der kommer folket ut, tenner seg en røyk. Presten ser på folk, på naturen, hilser på alle i døra, og alt er over, hva nå. Skiene står parkert der borte og man tar på seg skiene og går videre ut på vidda, Dagali, til overalt rundt en lang tur i fjellet til hytta til Helle oppi lia, sniker seg inn og smører en brødskive med geitost. Følget. Vi er fire, vi har ikke mer å gjøre i denne dalen, denne lia, og drar til Geilo. Dr. Holms hotell for noen dager, vi ser tilbake på en dåd i påska, skål!
I ro og mak sier Helge at dette funka, Mona nikker, noe molefonken, Ida snakker ikke nå, drekker. Slå ut håret etter en hard påske på jobb, hun er litt sinna, Ida Mortensen, veit ikke riktig hvor vellykka dette var, drept en fyr, en kis, i en hytte et sted, kommer vi unna med dette. Faen.
I baren står Celine blid og forekommende, vil vel sikkert ta en prat snart, men på rommet må vi få kledd oss til after ski nå, for å være i stilen. Morn du!
Ski og staver og ingen sjiamuslim her så vidt vi kan se, der er muligens noen sjiamuslimer på Ski, eventuelt på Kolbotn, men Erik Schia har en viss interesse nå, boka Oslos historie, som en krim. Hvor vil du plassere skia, Mona, hun viser til en bod borti der fra før i tida, i løa, i stua er det teppe på gulvet og når var dette. Dr. Holm, en filantrop må man regne med. Han var fra Skien, født 1844, laga sanatorier og hoteller i ren luft som var tidsånden den gangen, meget åndfullt, vi er kultiverte mennesker og rengjør Norge.
Sjiamuslimer, andre muslimer, de går gjerne ikke på ski, for de er vokst opp i Arabia og slikt og samma det. Ikke viktig, vi er å betrakte som sure og grinete og har drept en rasist på en hytte. For å vise verden at dette her gåkke.
St. Halvard var ikke slik, Oslos inkluderende helgen, og kristenfolket er i bunn og grunn ikke rasister. Jfr. Knut Arild Hareide. Anti-islamister fins på Sunnmøre og slikt, og her og der, et tankekors.
Schia skriver at det var 300 bondegårder i Oslo-dalen i Vikingtida, gikk dem på ski’a? Ski er gammelt, mange tusen år siden og vi vet at vi er født med ski på beina, hvorfor skal vi da ikke kunne integrere sjia-muslimer? Hæ?
Nei, dette skal vi finne ut av, det er en kriminelt god oppgave for fremtiden, Jesus ble henrettet, det ble ikke Muhammed, er det bedre eller verre? Død for våre synder, javel, Muhammed er en fyr som står bak boka Koranen, blir det sagt, og det som er innholdet i denne boka er en videreføring av Bibelen, Bibelen sier at Dine synder er deg forlatt, Koranen tar utgangspunkt i dette og prøver å finne ut hva slags samfunn skal vi bygge da? Et storslått forsøk! Fra 600-tallet, en tankeutvikling som sprengte grenser og kunst og vitenskap og filosofi hadde senter i Arabia på den tiden, for eksempel matematikeren som fant opp tallet null, og arabisk kultur er ikke egosentrisk, det er den kristne. Faktisk!
Det egosentriske i kristen kultur som dyrker eneren er stygt, og man lurer på historisk om man er bra nok kristen og greier, slapp’a.
Vi spøker rundt og skiløpere rundt og inn på tunet nedenfor og de kan ta seg en varm drikk og komme seg etter fjellets farer, her er mye slalåm, down hill, og dem om det, ett fett for meg, her er en koselig stue, after ski er blandevann og dritt og møkk og morn du er sesam døropplukker og fine biler er her og trollski rundt omkring i badevann og alt det der. Og vi er fulle av fordommer og svelger kameler og har det fortreffelig nå.
Celine er jo et varmt menneske og vi er her fortrollet av denne megetsigende virkelighet, hvem er her, både Sonja og Siv, varme og ferme og ingen går fri. Nei, det er fint og flott og ærverdig og vi sitter sammen vi fire nå og skåler hjertelig og hva nå.
Hytta, der vi drepte kisen, ligger der vel fortsatt og selvskudd utlagt skilt utafor og utallige møter med research er gjort før mordet i Dagali, dagalivarer her på butikken om sommeren husker jeg fra mange år tilbake camping der en uke og fyren var lettlurt. Et fjols, påskeoffer, offer det’a?
Fine vaner, kul oppdragsgiver, i denne form vi er nå blir vi en smule bedugget, noe annet skulle tatt seg ut på After Ski og man er innafor her i det belevne og morn du suser forfyllet utover rommet og åkeren som smuldrer opp for vårt blikk. Geilo!
Brusletto knivfabrikk, det funka, men uansett, et mord er for teit og kriminelt dårlig som politisk handling, vi må virkelig gjøre opp for oss i stort nå.
Publikasjoner må skrives om Islam som stor sak og fornyende for Norge og den kristne verden i det hele tatt, ellers blir det bråk.
Vel, det er greit og sikkert ikke så vanskelig når vi først har ryggen mot veggen.

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2024 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: