Shut up and stick to football

– avpolitisering av fotball får rødt kort

Foto og tekst Hege Vadstein og Paul Brady

I et av Londons mest fasjonable shoppingstrøk risikerer man å sette Guerlain KissKiss Gold And Diamonds-leppestiften i halsen eller å dryppe nervøs svette ned på Hermès-mokasinene, for midt i snobberiet har det poppet opp en ærlig, avslørende og presis utstilling om de sørgelige sidene ved fotball vi ikke liker å snakke om – i hvert fall ikke under EM.

Under vårt besøk på Museum of Neoliberalism ble vi tipset av Darren Cullen om andre prosjekter og utstillinger han deltar i – blant annet gruppeutstillingen «Shut up and stick to football» som blir vist på The Bomb Factory Art Foundation fra 14. juni til 14. juli i år.


Slik det forklares på galleriets hjemmesider, refererer tittelen til en episode som oppsto i juni 2021. Da ble det engelske herrelandslaget buet til av fansen for å ha gått ned på kne før en kamp – en gest ment for å vise solidaritet mot rasisme etter drapet på George Floyd. Konsensus blant mange høyreorienterte politikere og kommentatorer var at fotballspillere skulle «holde kjeft og kun spille fotball» og derved fastslå at sport og politikk ikke skal blandes.

Fra FAs forbud mot kvinnefotball på 1920-tallet til verdensmesterskap arrangert av undertrykkende regjeringer, Hillsborough-tragedien, nyere tids korrupsjon innen fotballinstitusjoner og staters bruk av sportsvasking – fotball og politikk har alltid vært uløselig knyttet sammen gjennom historien. Samtidig som fotball-EM avholdes i Tyskland i år, er utstillingens «team» på 11 samtidskunstnere sluppet til med sine betraktninger og kommentarer til koblingene mellom fotball og politikk gjennom en stor bredde av kunstneriske uttrykksformer og innfallsvinkler. Anbefales!


NB! Denne utstillingen ville aldri ha vært tillat vist i Tyskland (shut up and stick to art).

«Forbidden Play»

av Emmely Elgersma

I 1921 forbød FA kvinnefotball og begrunnet avgjørelsen med henvisning til helsemessige bekymringer forankret i kjønnsskjevhet, etter at populariteten økte etter første verdenskrig. Den piggete fotballskulpturen kritiserer dette absurde forbudet og symboliserer samfunnsholdninger og FAs kontroll. Den feirer kvinners motstandskraft og fremhever vår pågående innsats for likestilling i idrett.

«Who Do You Support? Half-and-Half Scarves Are for Wankers!»

av Wankers Of The World

Kunstneren har grepet fatt i fenomenet med splitt-skjerfene som selges til turister utenfor fotballbaner og erstattet lagene med kontrasterende parter i den såkalte «kulturkrigen». Kunstverket symboliserer de fastlåste posisjonene og den manglende viljen til å finne mellomting i betente samfunnsspørsmål. Som artisten bemerker: «I dag er det mer sannsynlig at folk bytter fotballag enn å innrømme svakheter i egen ideologi.»

«Untitled»

av Dominic Allan

Banneret ble utformet etter at et av engelsk fotballs mest populære fotballag ble med i den europeiske superligaen (ESL) i april 2021. Til tross for motstand fra flertallet av fans ble beslutningen stående. Banneret, som uttrykker fansens holdning mot ESL-planene, ble hengt opp på Luton Towns hjemmebane, Kenilworth Road.

«This is Not a Memoir – West Ham»

av Jannette Parris

Tegningen uttrykker kunstnerens perspektiv fra en oppvekst som hengiven West Ham-fan, bosatt bare en kilometer fra klubbens tidligere Upton Park-område. Som en av de få svarte kvinnelige supporterne som var til stede under kamper, opplevde hun det som skremmende med nærværet av høyreekstreme uttrykk som preget disse kampdagene. Mens mange beklager den tapte atmosfæren på det gamle stadionet, ønsker artisten, fortsatt en ivrig Hammers-fan, klubbens flytting velkommen gjennom sitt verk. Verket hennes reflekterer over progressiviteten som kan følge med slike endringer i lokalsamfunn.

«Still Dreaming, Euro 2021 Olympic Way Wembley»

av Ed Grey

Ideen til Greys verk besto opprinnelig i å male folk på Wembley på dagen for Euro 2021-finalen. Før han begynte på arbeidet, var Gray bekymret for å bruke månedsvis på å lage et maleri om en kamp som England kunne komme til å tape. Mens han sto og tegnet fansen, innså han at det var selve opplevelsen deres som var det han ønsket å skildre. Maleriet fanger en følelse av optimisme, frigjøringsvanvidd etter lockdown og opprør blant mengden. Til tross for at William Blakes «Albion Rising» var i Grays tanker, er dette maleriet – i motsetning til Blakes håpefulle visjon for et nytt England – en skildring av en drømmende og stillestående nasjon som klamrer seg til nostalgi og myter.

«The Charge» og «A Century of Industrial Violence»

av Jamie Holman

De ridende politihestene i Holmans maleri «The Charge» er et tilbakevendende motiv i verkene hans. Holman skildrer folkemengder til fots som blir konfrontert med offiserer til hest. Autoritetsuniformen – hjelmer, skjold, batonger og hester – har knapt endret seg siden 1066. Holman identifiserer dette maktuttrykket som et sentralt element i billedvev, og som markerer starten på en ubrutt kronologi som fortsatt manifesterer seg hver lørdagsfest over hele England.

Lydverket «A Century of Industrial Violence» er opplest av den engelske skuespilleren Christopher Eccleston og forteller om en nådeløs historie med opprør fra dannelsen av Arbeiderpartiet i 1900 til de antikapitalistiske protestene i 2000 og angsten for «the millennium bug». Denne perioden markerte også det Holman anser som en «identitetskrise» i arbeiderklassens da industrien kollapset og etterlot hele områder øde.

«Football Net I»

av Dion Kitson

Denne dekonstruerte Nike-fotballskulpturen har form av en utflatet mangesidig figur. Å forvandle den sfæriske fotballen til et flatt nett gjør den ubrukelig. Det utskårne lerretet kombinerer gammel gresk seierssymbolikk med Nikes moderne merkevarebygging, og spiller på et arkimedisk matematisk utgangspunkt som et kommersielt sportsobjekt. Verket kritiserer kommersialisering innen idretten og kontrasterer klassiske idealer om menneskelig prestasjon med moderne seier som et produkt som skal selges. Den skildrer den eldgamle oppfatningen av den sfæriske ballens matematiske prinsipper etterlatt i ruiner av markedskrefter.

«Qatar 2022 Football Stickers»

av Darren Cullen

Foto: Darren Cullen (spellingmistakescostlives.com)

I forkant av verdensmesterskapet i Qatar trykket Darren Cullen opp 6500 fotballklistremerker over «døde arbeidere», med fakta om Qatars behandling av bygningsarbeidere på baksiden. Disse klistremerkene ble smuglet inn i hundrevis av Panini-fotballklistremerkepakker, som deretter ble plassert tilbake i supermarkedhyllene.

«Occupation»

av Darren Cullen

Dette verket tar for seg kampen til palestinsk fotball sett gjennom linsen til bord-fotballspillet Subbuteo. Palestinske spillere på krykker, i rullestol og arrestert i håndjern forsøker å spille videre mot et motstandslag av israelske forsvarssoldater (IDF). IDF-soldatene overvåker den lukkede banen og byggingen av israelske bosetninger på selve spillefeltet. 50 % av alle inntektene fra salg av dette verket går til Taawon, en veldedighetsorganisasjon som hjelper unge palestinere med å nå sitt fulle potensial innen utdanning, kultur og sport.

«Sports wash»

av Foka Wolf

Foka Wolfs 3D-reklameskulptur er utformet som en vaskepulverboks med tittelen «Sports Wash». Ved å bruke visuelle og språklige reklameuttrykk satiriserer verket over hvordan store sportsbegivenheter brukes til å skjule menneskerettighetsbrudd, korrupsjon og uetisk praksis fra vertsnasjoner eller sponsorer gjennom sportsvasking.

«Chewbacca Cry», «Gutted» og «Lads»

av Conor Rogers

«Chewbacca Cry» viser Rogers’ barndomsvenn «Danny» tildekket av et St. Georges-kors under den forrige EM-finalen der England tapte mot Italia. I ung alder ble «Danny» avhengig av gambling på fotballakkumulatorspill. For Rogers representerer dette bildet aspekter av fotballkulturen – støyende hooliganisme, patriotisme, avhengighet og tipping tett flettet sammen.

«Gutted» er et tidlig maleri som tar for seg temaer som sorg og spilleavhengighet. Rogers hadde som mål å bruke humor for å utforske det alvorlige problemet med spillavhengighet i fotballspillkulturen. Selve ordet «gutted» (flådd), uttalt av manager Chris Wilder etter et tap, fremhever følelsen av ødeleggelse ikke bare i spillet, men av de som taper innsatsen og føler seg flådd av det som er tatt fra dem.

«Lads» er ytterligere et maleri om tipping og fotballkultur sett i perspektiv av kjendis-bedrevitenhet og -småprat. Den lekne rivaliseringen mellom Micah Richards og Roy Keane eksemplifiserer humoren som kan understreke alvorlige problemer innenfor kulturen. Rogers anser dette språkspillet som en kilde til å oppfange understrømmene rundt spilleavhengighet på.

«Newcastle Blood Ale»

av Wankers Of The World

I løpet av sesongen 1988/89 tok fansen med seg gigantiske oppblåsbare figurer inn på engelske fotballbaner. Midt i den utbredt hooliganismen ble denne type påfunn sett på som harmløs moro og reflekterte fankulturens impulsive natur før spillets massekommersialisering tok over. Kunstneren har tatt opp den kontroversielle saudiarabiske overtakelsen av Newcastle United gjennom en moderne tolkning av den ovennevnte typen av oppblåsbare figurer.

«Live Sports Here»

av Foka Wolf

Foka Wolf tar også her i bruk reklamespråket og lager et parodisk verk for pubtoaletter som ironiserer over det saudiske regimets kontroversielle engasjement og investeringer i idrettslag og arrangementer. Gjennom opprivende bilder som viser halshuggede spillere fremhever det satiriske arbeidet menneskerettighetsbruddene begått av Saudi-Arabia. Saudi-Arabia er fortsatt det eneste landet som utfører offentlige halshugginger, og henrettet 196 mennesker bare i 2022.

«One World»

av Mark Wallinger

Inspirert av den berømte julevåpenhvilen i 1914, da soldater fra begge sider i første verdenskrig dukket opp fra skyttergravene og møttes i Ingenmannsland for å utveksle gaver og spille fotball, bruker kunstneren en fotball som sitt lerret for å skape et bilde av varig skjønnhet som skildrer en fredelig planet som flyter i verdensrommet.

«100 Years of Play»

av Wankers of the World

Dette store vindusmaleriet skapt med snøspray serverer et øyeblikksbilde av hvordan korrupsjon, politikk og fotball har blitt flettet sammen gjennom de siste 100 årene. Verket etterligner veggmalerier og store plakater av fotballhelter som blir satt opp over hele landet under store turneringer. Konseptet er inspirert av den anerkjente snøspraykunstneren Tom Baker.

Torggata Blad er et kompromissløst uavhengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2024 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2007 av
Bror Wyller (forfatter og lege)

Torggata Blad er støttet av: