Tekst Redaksjonen
Rett før dette nummeret skulle sendes i trykken, ble vi tipset om at Tøyen Boligbyggelag (TBBL) sin omfattende rapport «Fremtidens boligløsninger for folk, by og natur» skulle lanseres på Folkets hjørne.
Rapporten, som er på 200 sider og omhandler tredje boligsektor, byøkologi og alternative boformer, ble overrakt en representant fra Husbanken ved Ketil Wendelbo Aanesen før Ole Pedersen tok ordet.
Pedersen, som er initiativtaker og styreleder i TBBL, ga en kjapp gjennomgang av foreningens arbeid og rapportens innhold. Han kom blant annet inn på hvordan dagens boligvelferdsordninger er innrettet på en måte som hindrer sosial mobilitet, og at slik støtteordninger er innrettet i forhold til nivået på boligutgifter, gjør at man ender opp med svært lite å leve av, selv om en families årsinntekt dobles.
Arkitekt Sara Armento presenterte et prosjekt TBBL har initiert i Konows gate, og forklarte hvordan materialbruk vil kunne ivareta byøkologiske målsettinger, og at modulbaserte konstruksjoner vil kunne senke prisnivået på boligene ved at beboerne kan ferdigstille en god del av byggearbeidene selv. Byggemåten vil også være såpass enkel at konstruksjoner lett kan åpnes senere for reparasjoner og utbedringer.
Arkitektene Gine Backer-Røed og Nora Hassel Mørch, som begge har vært engasjerte i TBBL fra starten av, holdt et kort innlegg om at det juridiske rammeverket til boligsystemet må endres for å gjøre plass til en tredje boligsektor, og at pilotprosjekter vil kunne påvirke til en slik endring.



Økonom og rådgiver i samfunnspolitisk avdeling i LO, Marie Storli, holdt et innlegg om behovet for en tredje boligsektor, der hun blant annet påpekte at selv om boligsystemet per nå er en ulikhetsmaskin, kan man like godt snu på tankegangen og hevde at med god boligpolitikk kan det bli til en likhetsmaskin – et system som fungerer økonomisk utjevnende. Hun snakket også om hvordan eierlinja i kombinasjon med et uregulert boligmarked aldri vil kunne oppnå at inntektsveksten holder tritt med boligprisene. Boligmarkedet er økonomiteoretisk sett et dysfunksjonelt marked der nye penger hovedsakelig blir skapt ved at folk tar opp og refinansierer boliglån. Noe som gagner banksektoren, men ikke samfunnet som sådan.
Arkitekt og rektor ved KHiO, Marianne Skjulhaug, holdt et engasjert og informativt innlegg om byøkologi, og lovet at det ville bli lansert mange interessante byøkologiske ideer og modeller under Oslo Arkitekturtriennale, som går av stabelen i Sofienberg kirke i september.
Etter en kort og effektiv panelsamtale der de fleste var enige om det meste, og der flere av de ovennevnte, i tillegg til MDG-politiker Herman Søndenaa, deltok, var arrangementet over, og vi kunne sykle spente hjem med en rykende fersk rapport under armen. Etter første gjennomblaing ser den ut til å kunne innfri forventningene når det gjelder aktualitet, kunnskapsmengde og oversiktlighet.
Rapporten er delt i to deler, der den første er mer teoretisk vektet, med en gjennomgang av byøkologiske prinsipper, ulike modeller for ikke-kommersiell boligorganisering – deriblant Leieboerforeningens samvirkemodell – samt et kortfattet politikkforslag for tredje boligsektor. Rapportens andre del presenterer forprosjektene i Hauskvartalet og Konows gate, samt et forsøkskvartal på Grønlikaia.
Vi håper at TBBL klarer å motivere både politikere, arkitekter, byutviklere og alle boligpolitikkentusiaster til å lese rapporten nøye og med åpent blikk. Her er det mange farbare veier å skue.
En digital versjon av rapporten er tilgjengelig i Tøyen Boligbyggelags web-arkiv for publikasjoner.





