Når en politiker i posisjon skal spare noen millioner eller en milliard eller fem på budsjettet, er det ett grep hen kan ta, som stort sett går igjennom uten alt for mye plagsom støy.
Temaet for Torggata Blad nr. 3 - 2021 er borgerlønn/grunninntekt/grunnlønn/universal basic income.
Torggata Blad nr. 3 - 2021
Temaet for Torggata Blad nr. 3 - 2021 er borgerlønn/grunninntekt/grunnlønn/universal basic income. Som for tidligere numre er ikke innholdet gjemt bak betalingsmur, men ligger gratis tilgjengelig på nett. Hvis du liker det du leser, er du hjertelig velkommen til å støtte oss ved å kjøpe papirutgaven fra vår nettbutikk eller vippse oss en valgfri donasjon til vippsnummer 559855 (epic.no).
Samtidig som mange opplever å få avslag på søknader om korona-støtte eller økonomisk hjelp fra NAV, kommer det for en dag at enkelte korona-støttede foretak tar ut millioner i utbytte til aksjonærene sine. Noe sier oss at det er mye som ikke henger på greip her, og vi får en brennende iver etter å ikke lenger stikke hodet i sanden, men heller – på vår måte – komme til uttrykk med våre tanker og følelser om saken. Vi stiller spørsmålet: Hva med borgerlønn?
Sett at det er slik at arbeidslinja er en utdatert ideologi, slik Ebba Wergeland skriver i Klassekampen 1. des. 2020? Sett at det er slik at en universell grunninntekt ville ha spart samfunnet for mange utgifter, redusert psykisk uhelse og samtidig generert innovasjon og økonomisk oppblomstring, slik Kalle Moene hevder i Dagsavisen 23. mars 2020? Eller hva forteller de oss egentlig, alle de personlige vitnesbyrdene som David Graeber mottok etter å ha gitt ut boka Bullshit Jobs? Ja, og så har vi robotiseringen, da. Hva slags bullshit-jobber skal vi pønske ut fiktive behov for når mange av de gamle arbeidsoppgavene er blitt overtatt av roboter? Slike spørsmål vil vi forsøke å løfte fram i Torggata Blad nr. 3 - 2021. Kanskje har vi ikke kommet fram til noen svar. Eller kanskje gir det samlende utsagnet til dette temanummeret et hint om hvorfor det er så lite fokus på borgerlønnfenomenet: Det er jo ingen som reklamerer for det – for det er jo tross alt ingen omsettelig og profittgenererende vare eller tjeneste.