Cirkus Verdensteater

Røde Emma presenterer Cirkus Verdensteater, et action-stykke i tre akter om rebellen Henning Dahls ville ungdomstid. Spilles på Hausmania fram t.o.m. lørdag 27. april.

Tekst: Harald Lange  Foto: Hans Petter Eliassen og Åse Karlsen

Stykket har vært framført i Porsgrunn tidligere, men den første framføringen i Oslo er som en premiere å regne. Eller som co-regissør Chris Erichsen selv sier det: en hjemkomst.

Stykket er satt opp på Hausmania kulturhus, som også var Dahls siste virksomhetsarena fram til hans bortgang i 2009. Det var her i «hauskvartalet» at Dahl ønsket å realisere sin visjon om gjenreisingen av Cirkus Verdensteater og en renessanse for Oslo som kulturby.

«Cirkus Verdensteater»-visjonen presenteres tidlig i stykket som et sentralt premiss for Dahls virksomhet og aktivisme, gjennom rollefigurens kommentarer til rivingen av det gamle kulturpalass, framvist som gamle filmavis-klipp i en video-backdrop. For Dahl representerte rivingen slutten på kulturbyen Oslo, etter dette «ble vi hjemløse».

De tre aktene i stykket iscenesetter årene 1974-1976 og er basert på Dahls eget manus «Aksjon Røde Emma – en fortelling fra frihetens historie» . Dramaet som utspiller seg er hektisk, hele tiden drevet fram av den grenseløse protagonistens overskridende appell og energi, ofte med ubehagelige konsekvenser for alle rundt han. Første akten ender med at han kastes på dør av sinte danske teateraksjonister etter å ha kødda til Solvognens aksjon mot 4-juli-feiringen ved å kaste sin utdelte pose med teaterblod på dronning Margrete. Andre akten ender med at han slukøret forlater Kreta mens hans venner sitter i fengsel pga hans uansvarlige handlinger. Tredje akten leder opp til det mytiske øyeblikket da han går side om side med Henry Kissinger på Slottsplassen, utkledt som såret veteran. «Hi, Henry, how’s the war going?».

De fem skuespillerne bruker et variabelt sett av virkemidler for å bekle et stort utvalg roller i dette forrykende showet som springer fram i heftig rytme. Den minimalistiske scenografien står sjelden stille, den blir danset med av aktørene på scenen for å illustrere stemning, bevegelse og retning m.m. En kreativ lyssetting forsterker ensemblets uttrykk gjennom en dynamisk bruk av lys/skygge-effekt.

Regissørene Erichsen og Ursin har fått fram et rytmisk, musikalsk og levende stykke teater ut av Dahls selvbiografiske manus, og forestillingen anbefales. Uavhengig av om man kjenner til Dahl og hans historie eller ikke er dette underholdende og inspirerende teater. Vår tid av trusler og tafatthet savner og trenger den overskridende energien som Dahl var en eksponent for

Torggata Blad er et kompromissløst uav-hengig blad og nettmagasin – en humoristisk, systemkritisk og informativ utgivelse som sparker til venstre og høyre, oppover og nedover og midt i balla.

Pr. 2019 er Torggata Blad et forum for en fargerik forsamling av bidragsytere med varierende interesser og orientering. Det er en rar og forhåpentligvis skjærende stemme i koret av norske magasinutgivelser.

Torggata Blad ble grunnlagt i 2003 av
Bror Wyller (Forfatter og lege)

Privatlivets fred

Informasjon om Torggata Blads bruk av cookies. Leser du denne teksten, har du samtykket i at det er satt  informasjons-
kapsler i din nettleser.

Vi  bruker Torggata Blad som en plattformfor for et prosjekt om stordata Privatlivets Fred.
Les mer om prosjektet her >>